Acum câțiva ani buni, într-o pauză de cafea a unui eveniment de comunicare internă pe care îl organizam pentru un client pharma, am intrat într-una dintre sălile de hotel ca să mă asigur că totul merge bine.
De multe ori, eforturile agenției – care se străduiește săptămâni înainte să pună la punct toate detaliile – sunt zădărnicite de acele impredictibile ghinioane.
Cade curentul – nu este vina agenției. Dar agenția trebuie să găsească soluția. Nu merge netul – este vina agenției? Nu, dar agenția se va agita să rezolve situația. Și exemplele pot continua.
De data asta, minune!, totul mergea ca la carte. Ceea ce mă bucura, dar nu mă liniștea. Nu încă. Stăteam ca pe ace.
Clientul meu, un om minunat, foarte drăguț și cu maxim bun-simț, îmi zice
- Nu fi stresată, totul e minunat! Nu e clar că va ieși bine?
Încurajată de tonul lui, am făcut greșeala să-i spun adevărul!!
- Știi, i-am zis, voi, clienții noștri, oricât ați fi de dornici de colaborare și de deschiși, de multe ori ne cereți lucruri care nu sunt clar definite și care nu vin ca o cerere agreată de toată lumea.
Vedeam că nu înțelege prea bine ce spun. Nu, nu mă exprimasem chiar limpede, așa că mi-am amintit poezia fantastică a Ninei Cassian, Prințul Miorlau.
Cu un entuziasm nou instalat, i-am spus dintr-o răsuflare: Uite, știi cum e? Voi vreți ceva știut numai de voi:
“Ceva rotund, dar şi pătrat,mai mult subţire, dar şi lat
bun şi la spart, şi la mâncat,
de o culoare
(nu ştiu care),
dar nu aceea pe care-o are…”.
Peste ceva timp, același client mi-a trimis un mail cu un brief pentru un job nou. M-a sunat și m-a întrebat:
- Ia zi, se înțelege ce vrem sau e ceva rotund dar și pătrat?
Epilog
Clientul căruia i-am recitat poezia este unul dintre cei mai inteligenți și buni profesioniști oameni cu care am lucrat. Tocmai de aceea a înțeles ce voiam să spun și nu s-a supărat. Ceea ce duce la această situație însă, este de cele mai multe ori, lipsa de seriozitate cu care se face un brief, lejeritatea cu care se comunică, lipsa de atenție și de implicare în cel mai important moment al dialogului dintre agenție și client – ce se dorește exact? Iar pentru asta agenția este cea care nu trebuie să accepte să înceapă implementarea unui job până când nu este 100% sigură că totul e clar pentru ambele părți. Și nu în ultimul rând, poezia ar trebui citită pentru că, deși este o poezie pentru copii, are multe înțelesuri fantastice și ghidușe pentru noi toți.